.

.

.

.

dinsdag 25 augustus 2015

Dagboek deel 103 Computer Catastrofe


Vrijdag, 12-10-2012

Computervirus...is dat niet net zoiets als griep, maar dan voor computers?
En wist je dat computers ook zoiets doen als de klok vooruit en/of achteruit zetten?
Wist je niet, hè...? Ik ook niet. Maar het schijnt toch zo te zijn.
Toen ik gisterochtend nl. beneden kwam en de pc aan wilde zetten, kreeg ik voor het eerst een melding met de tekst: "Overclocking Failed!"
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zo heel veel van computers weet maar dat dit geen goed nieuws was, kon zelfs ik op m'n klompen aanvoelen!
Op een bepaald moment, na enkele seconden, een zwart scherm..alsof de pc nog aan het opstarten was. Alleen gebeurde er niets.

Nog een aantal malen geprobeerd, maar wéér gebeurde er niets. Misschien eerst afkoelen dan? Vooruit dan maar. Een poosje later opnieuw proberen:...niets. Bijna alsof hij aanspringt en dan weer afslaat.
Je kunt je misschien de paniek voorstellen, die zich langzaam meester maakte van mijn persoontje? Van púre 'narrigheid' ben ik de tuin ingegaan om brandhout te maken, want ik kon het niet meer aanzien! Een peperdure computer en zomaar, out of the blue, geeft ie opeens de geest??!

Afijn, vanavond om 17:00 uur komt een goede kameraad en hopelijk kan hij het maken!! Intussen zal ik proberen me te vermaken met een klein klaptopje. Het ziet er niet uit, om de haverklap sla ik verkeerde toetsen aan en telkens opnieuw raak ik per ongeluk dat ingebouwde muis-ding aan, met als resultaat dat er dan weer van alles gebeurt waar ik niet op zit te wachten. Wat zijn dat voor figuren, die zo'n onding op zó'n idiote plaats neerzetten? Kunnen ze dat muis-geval niet gewoon ergens bovenaan inbouwen, ofzo?! Of...nóg beter: een gewone, doodnormale muis met een "staartje" (snoertje). Misschien wat ouderwets, maar het werkt als een speer en het ding zit nooit in de weg!!!
Ik hoop toch zó dat mijn eigen machine vanavond (of anders komende week) weer gemaakt is, zonder dat het àl te veel geld kost als het even kan...

Gek, hè? Zonder het ook echt te beseffen, zijn wij mensen inmiddels zó afhankelijk geworden van onze computer, dat wij allemaal eigenlijk geen moment meer zonder kunnen. En om dat dan ook nog eens te voeden, hebben de fabrikanten iets geweldigs uitgevonden: de telefoon die je overal mee naar toe kunt nemen, op elk gewenst (en ongewenst) moment kunt gebruiken voor allerlei spelletjes, bellen, sms-en, e-mailen en...oh ja..natuurlijk twitteren en facebookeren.
Maar hé: we zijn wèl mooi aan het "sociaal netwerkeren".....tòch? En dat doen we dan overal en op elk moment. Zelfs onder de les, in de bus of trein, tijdens de film en ja, zèlfs tijdens gesprekken. Zo stond ik laatst na de dienst, onder het koffiedrinken te praten met iemand. Gaat opeens z'n telefoon.
"Sorry hoor, moet dit even beantwoorden...is belangrijk"
-Okee..
"Hey Sjon!...Ja...super, man! Wat zeg je? Oh..maar daar heb ik een vet gaaf appje voor, joh, moet je gewoon effe downloaden! Ja, okee. Hey, doei hè? Ja, we kletsen!! Laterzz!"
Hmm..indeed a most important phonecall...... En dat gebeurde een keer of drie, vier tijdens ons korte gesprekje van nog geen tien minuten. Zelfs tijdens de dienst zie ik overal mensen, die met een mobieltje in de hand zitten en met de regelmaat van de klok zie je dan die duimen over die knopjes heenschieten met de snelheid van de HSL!
Ja, eerlijk is eerlijk: ons "sociale netwerk" is op z'n zachtst gezegd aanzienlijk!
Alleen van hetgeen er om ons heen gebeurt, krijgen we niet altijd alles meer van mee..

Ik geloof dat ik vandaag maar eens lekker wat aanmaakhout ga maken voor ons gezellige kacheltje en daarna een bakkie ga doen bij de buren.............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten