.

.

.

.

maandag 24 augustus 2015

Dagboek deel 040 Bijbelwinkel De Mirt

Dagboek deel 40
een hele leuke middag.
Woensdag, 09-01-2008
Gistermiddag om twee uur was ik vrij.
Op mijn kabaal-scooter (uitlaat is lek) reed ik naar huis met een vast omlijnd plan.
Ik zou eerst dit doen en daarna dat en als ik dan klaar ben begin ik hiermee en daarna nog gauw even daar- en daar mee bezig.
De vaste lezer zal het al wel vermoeden:
er kwam niet van terecht...
Eenmaal thuisgekomen bedacht ik me nl. opeens dat ik al een poosje enkele boeken wilde kopen over gebed en een nieuwe bijbel. Het flitste me opeens in het hoofd dat we hier in Enschede toch vroeger een christelijk boekenwinkeltje hadden. "Waar zat dat ook al weer..?" Ik wist het wel ongeveer en ik bedacht me dan ook niet en stapte direct weer op de "kabaal-fabriek" en reed er naartoe. In één keer raak! Zonder verdwalen...oh yès, I'm good!
Voor het winkeltje stopte ik en zette de brommer op slot. Het zag er stil en gesloten uit.
Nee toch, hè..? Maar gelukkig:het was open. Eenmaal binnen bleef het even stil,
men was misschien nog het één en ander aan het doen, ergens achter ofzo. De tijd benutte ik alvast om even de atmosfeer op te snuiven. Het was nog precies zoals ik het me kon herinneren uit vroegere dagen. Het had iets nostalgisch en op de één of andere manier voelde ik me er meteen erg prettig.
En ja, laten we eerlijk zijn: als een 'nieuwbakken- christen', een wederboren ex-dwaler tussen al die boeken die stuk voor stuk alleen maar over het evangelie van onze Here Jezus gaan: dat voelt toch een beetje als een kind op een kermis vol schitterende attracties! Zoveel moois en boeiends en spannends...wat een leesvoer! En alles zó voor een prikkie...
(Hoezo geestelijk voedsel? Ik doop "De Mirt" hierbij om tot "De Geestelijke Banketbakkerij"!)
AH! Daar kwam de meneer aan die standaard gaat vragen: "Kan ik u misschien helpen, of wilt u misschien eerst even rondkijken?" En ja hoor: hij vroeg het.
"Nou", zei ik, "ik wil zowiezo graag even rondkijken, maar ik zoek in ieder geval ook een nieuwe bijbel."
De goede man liet me een aantal bijbels zien en nadat ik vertelde dat ik 'em wilde hebben voor de kerk en dat ie dus handzaam moest zijn maar toch ook goed leesbaar, (ik ben zo kippig als een heel kippenhok) liet hij me een bijbel zien van de NBV, de "Nieuwe Bijbel Vertaling".
 Een modern en vrolijk ogende omslag, met daarin verborgen de bijbel in onze hedendaagse omgangstaal en dan ook nog in een redelijk letterformaat. Die moest ik hebben!
Voorin zitten enkele kaarten, net als achterin. Verrijkt met een aantal tijdlijnen en de kaarten van Paulus' reizen. Mijn eigen wereldbijbel. Het tweede christelijke boek dat ik kocht sinds m'n bekering. ( het eerste heet "luisterend bidden", zie de "koffiekamer", hier links)
Toen ik eenmaal besloten had om díé te nemen was het tijd om weer even verder te kijken. Samen met de verkoper. Al kijkend praatten we over allerlei zaken die zijdelings te maken hadden met mijn "boeken-tocht" en algaande kreeg de man een idee van waar ik misschien nog meer naar zocht. Hij wees me op een deel van een boekenplank waar een heel beperkt aantal boeken stond, die verband hielden mèt, of gingen óver bidden.
(Dat is mijn enige kritiek-puntje..) Één van die boeken had ik net in de hand, toen hij vroeg: "Hebt u misschien zin in een bakkie koffie?"
Tsja, lieve lezer, toen was het hek van de dam! Het ijs was gebroken en er gebeurde zomaar iets.  Iets heel moois. We raakten aan de praat op een -jij en jou- basis en hij vroeg me het hemd van m'n lijf. Niet uit nieuwsgierigheid, maar uit belangstelling. En ik? Ik antwoordde maar al te graag op zijn vragen en luisterde maar al te graag naar zijn ervaringen van bezoekers van de winkel. Ik denk dat we daar in de winkel wel een uur of langer,  met elkaar gepraat hebben en het voelde goed. Het gaf ons allebei zichtbaar een goed gevoel om over onze wederzijdse ervaringen te praten. En laten we eerlijk zijn: deze goede man was en is al jaren christen en ik, ik kom net kijken.
Toch voelde het goed, er was geen barriërre. In kennis, of in leeftijd, er was alleen het delen van onze wederzijdse ervaringen en met echte belangstelling naar elkaar luisteren. Het was gezellig en koffiedrinkend en pratend en luisterend had ik het prima naar m'n zin! Je moet er niet meer woorden aan besteden dan nodig is:
Het was gewoon een bijzondere en gezellige middag, waar deze pasgeboren christen bijzonder veel van heeft genoten. Moge God deze man zegenen.
Ik weet niet eens hoe hij heet...
 
Vanmiddag heb ik de "kabaal-fabriek" bij de brommer-dokter gebracht. Als hij 'genezen' is ga ik even een gebakje brengen als een bedankje voor een hele gezellige middag, waarin er niets terecht is gekomen van wat ik mij oorspronkelijk had voorgenomen.

Dit boekje zag ik er ook staan
en door 't formaat voelde ik mij...
bijzonder aangedaan
Het laat me weten van Wie ik ben
en waarom Hij deze weg moest gaan
Het zegt mij, dat waar ik ook maar ben,
Hij altijd met mij mee zal gaan.
Ik neem het mee op weg naar werk,
naar familie of naar vrienden toe.
Want in dit kleine boekje staat
het woord van mijn
Steun en Toeverlaat..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten