.

.

.

.

dinsdag 25 augustus 2015

Dagboek deel 067 De leraar


zo. 27-07-2008

Openluchtsamenkomst met J. Dammuller in de Hout, Alkmaar, 1955
Gistermiddag ben ik op bezoek geweest bij de vader van Johan.
De goeie man is evangelist en voorganger in ruste. Nou ja...in ruste...
Hij rijdt nog elke zondag in z'n 45 km autootje op en neer naar Borne, alwaar hij voorgaat in een huisgemeente.
Daar moet hij vanmiddag ook enkele kinderen opdragen aan de Heer, om het daarna te vieren met een bbq .
Verder spreekt hij regelmatig op deze of gene bijeenkomst.
Hoe oud hij is? Och..niet zo oud, hoor.. Vierennegentig nog maar. En vol vuur!
En een kennis dat die man heeft. Z'n hele leven zit hij al in de evangelisatie. Eerst in Enkhuizen en daarna (vanaf 1945) jarenlang als voorganger en jeugdleider in Alkmaar. Later, in 1958, uitgezonden naar Hengelo om daar een nieuwe gemeente te stichten. Ook daar waren Pa en Ma  Dammuller erg actief met de jeugd. Maar de jeugdgroep van Alkmaar is hij blijven bezoeken. En ergens is hij ook altijd "hun" jeugdleider gebleven.
Door z'n jarenlange ervaring heeft hij ook een enorme schat aan bijbelkennis.
Vroeger, als voorganger in Alkmaar, sprak hij daar in de hele regio. Enkhuizen, Haarlem, Alkmaar en naburige dorpen.
Daar in Alkmaar was hij dus tevens jeugdleider van de kerkjeugd, zoals ik al zei. Dat heeft hij diverse jaren met heel veel plezier gedaan.
Hij vertelde me er een leuke anekdote over uit 1950-'52:
Kees, een jongen van begin twintig van de kerkjeugd wilde de zending in, naar Korea, maar dan moest hij wel gesponsord worden.
Nou.., Anne, ook begin twintig en de vriend van Kees had nog wel wat ideeën. Samen gingen ze langs bij de jeugdleider.
"...of de jeugdleider misschien ook mee wilde sponsoren.."
- "HA!! mehoela! mooi niet!"
- "Maar ja..Joháns moeder, hè? Die had 25 gulden gespaard voor een
nertspakje. Dat geld had ze toch maar aan Anne en Kees meegegeven, want
ja..het was voor de Heer, hè? Later die middag belde een vriendin op dat de
hele collectie van een winkel op de schop ging. Nieuwe mantelpakjes en
hoeden e.d. En omdat die nieuwe collectie veel te deftig was, moest de
oude er maar uit. En nou had die vrouw daar toch zó'n leuk nertspakje
gezien...ze zou het meenemen voor haar. Kijk, dat doet de Heer dan toch
maar! Lief van Hem, hè?"
Een poos later ging Anne trouwen en moest hij, voorganger Dammuller, het huwelijk inzegenen.

Die jongen is later bekend geworden als een gedreven evangelist, die alle landen van de wereld wel zo'n beetje gezien heeft: Anne van de Bijl...
Elk jaar is er nog steeds een soort reunie, waarbij de jeugd van toen weer bij elkaar komt. Mèt hun jeugdleider.
Mooi, he? De gemeentejeugd van eind jaren '40 en begin jaren '50 van de vorige eeuw èn hun jeugdleider komen nog steeds elk jaar bij elkaar!! Allemaal dik in de 70 of 80 jaar... Als ik een keer de kans krijg, ga ik mee. Dat lijkt me echt een geweldige ervaring!
Ook Anne van de Bijl is daar dan bij (als hij in Nederland is) Hij is nu 80 jaar en net als Johan's vader niet te stoppen.. Hij blijft maar gewoon doorgaan, zonder aan rust te denken. Anne v.d. Bijl is de oprichter van "Kruistochten", de latere "Open Doors"  . (klik op de naam voor een stukje geschiedenis van  Anne en Open Doors)

Afijn, zo hebben we nog wel een poos zitten praten.
Heel erg lang ben ik niet gebleven. Op een bepaald moment kwam er zo'n donkere lucht aan en begon het zodanig te rommelen in de lucht, dat ik bedacht dat het misschien maar beter was om te vertrekken. Dan zou ik misschien nog net droog overkomen.
Vlak voor ik wegging, hebben we nog gebeden en gedankt voor een leuke, gezellige maar ook leerzame middag.

Ik kreeg van Pa Dammuller ook een leuke tekst mee:
Marcus 11:24.
-Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen.-
"Dus", zei hij, "iets van God willen - geloven dat je het al hebt gekregen - daarom niet vragen, maar danken voor iets, dat je misschien nog niet hebt..."

Tsja...daar zeg je wat. Ik weet niet of mijn geloof daar groot genoeg voor is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten